Masaż klasyczny

Masaż klasyczny jest jedną z najpopularniejszych form masażu o bardzo szerokim spectrum zastosowań. Ta forma terapii może być stosowana zarówno w celach leczniczych – między innymi przy schorzeniach natury ortopedycznej czy też neurologicznej, jak również po to, by pobudzić, rozluźnić czy wzmocnić tkankę mięśniową. Stosuje się go przede wszystkim w terapii narządów ruchowych – jest uznawany za jedną z najskuteczniejszych form terapii w tym zakresie.

Masaż klasyczny może być całościowy, co oznacza, że masażysta zajmuje się wszystkimi partiami ciała – od stóp, aż po kark. Może też koncentrować się na konkretnej partii ciała – np. plecach i karku czy nogach – w zależności od zaleceń lekarza czy fizjoterapeuty. Prawidłowo wykonany – ma zbawienny wpływ na organizm, pobudzając tkanki, regenerując mięśnie, czy też poprawiając ukrwienie.

Jak wykonuje się masaż klasyczny?

Masaż klasyczny wykonany powinien być przez profesjonalnego masażystę lub fizjoterapeutę – osobę, która zarówno w teorii, jak i w praktyce zna techniki prowadzenia tego zabiegów. Odpowiednie zastosowanie technik masażu – z właściwym naciskiem oraz prędkością sprawia, że pacjent czuje się lepiej, a jego dolegliwości bólowe, motoryczne i inne zmniejszają się.

Technikami stosowanymi naprzemiennie w trakcie masażu klasycznego są:

• głaskanie,
  • ugniatanie,
  • rozcieranie,
  • wyciskanie,
  • wstrząsanie,
  • oklepywanie,
  • wibracja,
  • ruchy bierne.

Masażysta stosuje je w odpowiedniej sekwencji, stopniowo pobudzając tkanki i powodując redukcję napięcia partii mięśniowych. Zabieg trwa ok 15-30 min do 1,5 godziny.

Jakie są wskazania do masażu klasycznego?

Masaż klasyczny może być stosowany przy wielu schorzeniach i dolegliwościach. Szczególnie poleca się ten zabieg przy:

• obrażeniach ortopedycznych – przy fizjoterapii po: zwichnięciach, złamaniach, skręceniach i stłuczeniach kości oraz stawów,
  • naderwanych i nadciągniętych ścięgnach,
  • przykurczach, niedowładach i porażeniach – np. po wylewie,
  • stanach deformacji kręgosłupa,
  • intensywnych treningach sportowych i innym intensywnym wysiłku fizycznym.

Umiejętnie przeprowadzony masaż pozwoli zredukować ból, rozluźnić się i poprawi samopoczucie.

Masaż klasyczny – przeciwwskazania

Pośród ogólnych przeciwwskazań do zastosowania klasycznego masażu wyliczyć można dolegliwości takie, jak:

• menstruacja oraz bycie w ciąży,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • podwyższona temperatura ciała – przekraczająca 39 stopni Celsjusza,
  • żylaki i stany zapalne żył,
  • zmiany skórne – np. mocno rozsiane wypryski ropne,
  • obecność krwiaków lub ryzyko wystąpienia krwawienia

Masaż

Masażem nazywamy czynności, poprzez które masażysta działa mechanicznie na skórę, tkanki podskórne, mięśnie, ścięgna, więzadła, powięź, torebki i więzadła stawowe, układ nerwowy (głównie receptory nerwowe), naczynia krwionośne i limfatyczne, a także na zasadzie zmian odruchowych, na układ krążenia, oddechowy, wewnątrzwydzielniczy i inne narządy wewnętrzne.

Na ogół masażysta wykonuje masaż ręcznie, stosując różne chwyty i techniki, ale są też sposoby masażu za pomocą specjalnych przyrządów, którymi wywiera się nacisk na ciało (np. Aquavibron – przyrząd do suchego masażu zaopatrzony w drgającą membranę, która wprawiana jest w ruch za pomocą przepływającej przez nią wody)

Najczęściej wymieniane wskazania do stosowania masażu leczniczego to: choroby i dysfunkcje narządu ruchu, takie jak stany po urazach (po stłuczeniach, skręceniach, zwichnięciach i złamaniach), zmiany przeciążeniowe mięśni, stawów, krążków międzykręgowych i innych struktur anatomicznych (przeciążanych np. podczas wielogodzinnej pracy siedzącej), przykurcze i zaniki mięśniowe z nieczynności, zapalenie stawów, mięśni, ścięgien i pochewek ścięgnistych, zerwanie włókien mięśniowych, zmęczenie mięśni po wysiłku fizycznym, a także zmiany zniekształcające kostno-stawowe i zespoły bólowe w przebiegu chorób zapalnych i zwyrodnieniowych narządu ruchu (najczęściej choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa).

Masaż klasyczny jest najpopularniejszą formą masażu. Wykorzystuje się osiem technik masowania – głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, uciski, oklepywanie, wibrację, roztrząsanie i wałkowanie. W zależności od siły, tempa i wyboru technik można uzyskać efekt rozluźniający lub pobudzający. Masaż klasyczny może też zrelaksować i odprężać, jeśli zostanie wykonany w sposób delikatny. Podczas zabiegu używa się środka poślizgowego, np. oliwki, talku, kremu do masażu. Masaż klasyczny wykonujemy w kierunku dosercowym, czyli w kierunku przepływu krwi żylnej.